بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 باBMI بالا، سلامت عمومی ضعیف و افسرده، کمتر به ورزش می پردازند

21 دسامبر 2015- بر اساس گزارش یک مطالعه جدید، انجام فعالیت بدنی منظم برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که دارای نمایه ی توده ی بالایی هستند و نشانه های سلامت عمومی ضعیف و افسردگی در آنها دیده می شود، مشکل است.

محققان دانشگاه نیویورک به بررسی تاثیرعوامل اجتماعی جمعیتی، روانی و بالینی بر فعالیت بدنی بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 پرداختند.

آنها اطلاعات 7153 فرد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 ، با میانگین سنی 37 سال که 54درصد از آنان زن بودند را بررسی کردند، متوسط ​​طول مدت بیماری این افراد 19.55 سال و میانگینHbA1c آنها 7.9 درصد (62.8 میلی مول برمول) بود.

شرکت کنندگان در گزارشاتی مقدار فعالیت فیزیکی خود را در یک هفته و تعداد دفعاتی که فعالیت ورزشی آنها حداقل 30 دقیقه به طول می انجامید، اعلام کردند.سپس پژوهشگران از آنها سوالاتی در مورد متغیرهایی مانند تحصیلات، اشتغال، درآمد، BMI، طول مدت بیماری،HbA1c  و نشانه های افسردگی پرسیدند.

88 درصد از شرکت کنندگان در گزارش خود به انجام فعالیت بدنی حداقل یک روز در هفته، 55 درصد حداقل 30 دقیقه بین یک تا چهار روز در هفته و 33 درصد حداقل پنج روز در هفته، اشاره کرده بودند.

محققان دریافتند که سن، سلامت عمومی، مدت ابتلا به دیابت، BMI، نشانه های افسردگی و تعداد تست قند خون در روز، به طور مستقل با عدم انجام هیچگونه فعالیت فیزیکی در ارتباط است.

با افزایش یک سال به سن این افراد، افزایش یک عدد به BMIآنها، افزایش یک سال اضافه تر به مدت ابتلا آنها به دیابت ، گزارش سلامت عمومی "کمتر از عالی" ، شانس عدم انجام هیچ فعالیت بدنی برای این افراد بالاتر می رود.همچنینبیمارانی که به زخم پای دیابتی مبتلا هستند بعید بنظر می رسد که به توصیه های فعالیت فیزیکی عمل کنند.

محققان می گویند: این داده ها برخی از عوامل اجتماعی جمعیتی، بالینی، مرتبط با دیابت و روانی را با الگوهای فعالیت های فیزیکی در جمعیت بزرگی از بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 پررنگ تر نمود. سلامت عمومی ضعیف، افزایشBMI و وجود نشانه های افسردگیبا عدم انجام فعالیت های فیزیکی و عدم دستیابی به اهداف فعالیتهای فیزیکی ارتباط دارند.

مداخلات بالقوه برای هدف قرار دادن افرادی با نشانه های افسردگی و یا سلامت عمومی ضعیف یا بزرگسالان شاغلی که ممکن است زمان کافی برای انجام فعالیت بدنی نداشته باشند باید طراحی و اجرا گردد. یافته ها در مجله ی The Diabetes Educatorمنتشر شده است.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/dec/type-1-diabetes-patients-with-high-bmi,-poor-health-and-depression-are-less-likely-to-exercise,-research-suggests-96159954.html